V bratislavskej Starej tržnici ste počas tohto leta mohli zažiť veľkorozmernú, site-specific inštaláciu Tube od medzinárodného autorského kolektívu Numen/For Use. Tú si počas desiatich týždňov vyskúšalo viac ako 18 000 návštevníkov.
Celková návštevnosť bola však značne vyššia. Počas sobotných trhov návštevníci síce nemohli vojsť priamo do inštalácie, no impozantnú konštrukciu mohli obdivovať z rôznych uhlov z oboch poschodí tržnice. „Môžeme tak povedať, že Tube v Bratislave zhliadlo dokopy takmer 46 000 divákov. A to už je impozantné číslo. Teší nás, že sa letná inštalácia stretla s takouto pozitívnou odozvou verejnosti,” hovorí projektová manažérka Denisa Chylová z Aliancie Stará Tržnica.
Priestorová inštalácia Tube pozostávala z tunelov z modrých sietí a lán, ktoré boli zavesené v priestore tržnice a upevnené o jej kovové konštrukcie. Návštevníci si mohli zvoliť z dvoch 53 metrov dlhých trás a zažiť netradičnú vzdušnú vychádzku hlavnou sálou tržnice.
Príprava samotnej inštalácie trvala takmer tri roky. Pôvodne sa mala v tržnici realizovať už v lete v roku 2020, vtedy však projekt prekazila pandémia. Ani tento rok to s prípravami nebolo jednoduché. Rozhodnutie, či sa idú o realizáciu pokúsiť, museli organizátori tak, ako mnohí iní, urobiť ešte počas prísneho lockdownu v zime. V priestore zavesené tunely však majú samé o sebe limitovanú kapacitu, takže sa dalo vopred usúdiť, že projekt bude možné realizovať aj v prípade prísnejších opatrení, než aké platili minulé leto.
„Bez partnerov by sme však takýto projekt určite nedokázali realizovať. Veľká vďaka patrí Slovenskej sporiteľni, nášmu hlavnému partnerovi, ďalej festivalu Biela noc, ale aj Bratislavskému kultúrnemu a informačnému stredisku, ktoré nám veľmi pomohlo po technickej stránke,” dodáva Chylová.
„Veľký úspech inštalácie potvrdil zmysel spojenia spoločných síl a naplnenia cieľa – priniesť svetové umenie do Bratislavy a sprístupniť ho každému. Tešíme sa na ďalšie spoločné projekty s významným bratislavským komunitným centrom, akým Stará tržnica nepochybne je.“ povedala Dáša Juríková, riaditeľka Brand HUBu Slovenskej sporiteľne.
Na inštaláciu bolo použitých 9000 metrov lana a vážila dokopy 650 kg. Materiál však po ukončení nevyjde nazmar. Väčšinu z neho si autori vzali a použijú ho pri ďalších projektoch. Časti, ktoré už nebudú použiteľné vrátia výrobcovi, ktorý ich dokáže recyklovať a vrátiť tak späť do obehu.
Ambíciou je uvádzať podobný projekt v Starej tržnici každé leto. „Tento rok ukázal, že to má zmysel a ľudia majú záujem o umenie. Ide tiež o spôsob, ako tržnicu ešte viac oživiť a sprístupniť ju návštevníkom aj počas týždňa, nielen počas sobotných potravinových trhov či externých podujatí, čo je pre Starú tržnicu dlhodobým cieľom,“ uzatvára Chylová.
Pozrite si video z inštalácie
Sieťová inštalácia Tube od Numen/For Use bola v tržnici dostupná od 22. júna do 29. augusta 2021.
Autori inštalácie Tube: Numen/For Use
Hlavným partnerom projektu je Slovenská sporiteľňa.
V spolupráci s Biela noc, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko - BKIS, Bratislava - hlavné mesto